lupka
Przejdź do witryny www.vulcan.edu.pl >
 

Szkolenia

Wykorzystanie metod eksperymentu w edukacji w celu podnoszenia jakości przedmiotów przyrodniczych lub matematyki

Dzięki szkoleniu

x
Zakłada się, że po zakończeniu szkolenia jego uczestnik będzie potrafił:
  • wskazać korzyści wynikające z uczenia problemowego i zastosowania metod empirycznych w obszarze kształtowania umiejętności uczenia się
  • wyjaśnić rolę nauczyciela i ucznia w pracy metodą problemową i przeprowadzaniu eksperymentów i doświadczeń na lekcjach w szkole podstawowej
  • wskazać elementy kształtujące kluczowe kompetencje uczniów w pracy metodą problemową
  • zaplanować lekcję / cykl uczenia zgodny z podstawą programową z zastosowaniem metody eksperymentu
  • podać przykłady metod nauczania problemowego oraz możliwości stosowania eksperymentów i doświadczeń w pracy z uczniami w szkole podstawowej
  • stosować aplikacje webowe i inne rozwiązania z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) przydatne podczas nauczania problemowego
  • przeprowadzić symulację eksperymentu z wykorzystaniem TIK
  • zorganizować w swojej szkole i prawidłowo nadzorować realizację projektów o charakterze naukowym
  • dokonać samooceny umiejętności w zakresie planowania eksperymentu.


 

Program

  1. Wprowadzenie do istoty uczenia się
    • Przebieg procesu uczenia się
    • Czynniki wpływające na proces uczenia się
    • Uczeń w nowym zadaniu. Zarządzanie sytuacyjne w edukacji wg K. Blancharda w ujęciu pracy eksperymentalnej
  2. Uczenie poprzez doświadczenie - eksperyment i doświadczenie
    • Cykl Kolba - zasady
    • Pojęcie doświadczenia i eksperymentu
    • Rodzaje eksperymentu
    • Etapy procedury badawczej
    • Analiza przykładowych eksperymentów
  3. Eksperyment w metodach problemowych. Szkolne projekty naukowe
    • Metody dociekania naukowego (PBL)
    • Planowanie realizacji treści podstawy programowej z wykorzystaniem metod problemowych
    • Założenia i etapy projektu naukowego
    • Planowanie realizacji projektu naukowego
    • Nadzorowanie realizacji działań w projekcie naukowym
  4. Co odróżnia problem badawczy od innych postępowań?
    • Prawidłowe i ciekawe formułowanie problemu badawczego
    • Pojęcie hipotezy zerowej
    • Różne sposoby stawiania hipotez
    • Przykłady eksperymentów przyrodniczych realizowanych przez uczniów szkoły podstawowej
  5. Pętla Deminga. Przykłady zadań determinujących. Przykłady eksperymentów
  6. Motywowanie uczniów do podejmowania zadań praktycznych
    • Rozwijanie u uczniów zdolności twórczego i analitycznego myślenia, rozbudzanie entuzjazmu do zadań praktycznych
    • Technologie informacyjno-komunikacyjne w realizacji eksperymentu (Padlet, Trello, Excel)
  7. Opracowanie eksperymentu przez uczestników szkolenia – trening zadaniowy wg algorytmu. Symulacja
    • Sformułowanie zadania
    • Określenie danych wejściowych
    • Określenie celu wg SMART
    • Poszukiwanie metody rozwiązania, czyli algorytmu
    • Przedstawienie algorytmu w postaci opisu słownego, listy kroków, schematu blokowego, potrzebnych materiałów
    • Analiza poprawności wykonania
    • Ocena efektywności przyjętej metody
    • „Kruszenie” pomysłów eksperymentu
    • Opracowanie wersji ostatecznej
Cena szkolenia Bezpłatne
Czas 12 GODZIN DYDAKTYCZNYCH szkolenie stacjonarne

Jesteś zainteresowany udziałem w tym szkoleniu, ale nie ma ono zaplanowanych terminów? Nic straconego! Wypełnij formularz i zaproponuj termin szkolenia. Poinformujemy Cię, gdy tylko zostanie utworzona grupa szkoleniowa.

Jesteś zainteresowany udziałem w szkoleniu? Zaproponuj termin
 
do goryPRZEWIŃ DO GÓRY